Thursday, July 11, 2013

התורה והמצוות הם החומה וההגנה של עם ישראל - דבר תורה מפי מורנו ורבנו הרה"ג הרב יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

בס"ד

חטא חטאה ירושלים ולקו בכפליים.

ומובא במדרש איכה שהיה מבוזרדאן קץ בחייו בשעת המצור על ירושלים והיה רוצה לשוב לארצו אמרו לו עוזריו וחייליו: לא כדאי לך לעצור את המצור על ירושלים כי סופה של העיר הזו ליפול כי אף אלוקיהם נגדם והוא בעוכרם כי חטאו לו. וכששאל אותם נבוזרדאן: תנו לי סימן, אמרו לו: תמדוד את גובה החומה מה גובהה. כך עשה מדד, למחרת אמרו לו: מדוד שוב, מדד והיו חסרים כשני טפחים וגם ביום השלישי מדד ושוב חסרים שני טפחים וכך כל יום שמדד ראה ששני טפחים נבלעים בתוך האדמה מחומת ירושלים. ואז המשיך נבוזרדאן את המצור עד שהפיל את החומה, הכניע את ירושלים והחריב את בית המקדש.

וקשה מדוע שני טפחים נבלעו באדמה בכל יום?, מה בא לסמן לנו השני טפחים, מדוע לא שלושה מדוע לא טפח?.

אלא ידוע שעשר אצבעות של האדם הם כנגד עשרת הדיברות והשל"ה הקדוש ביאר ואמר כשרוצים לספור את עשרת הדיברות על פי אצבעות האדם מתחילים לספור מימין לשמאל דהיינו מזרת ימין עד זרת שמאל, זרת ימין היא כנגד הדיבור הראשון אנוכי ה אלוקיך וזרת שמאל כנגד הדיברה האחרונה לא תחמוד.

ועל פי זה יובן הגמרא במסכת כתובות דף ק"ד, בשעת פטירתו של רבנו הקדוש, רבי יהודה הנשיא, זקף עשר אצבעותיו לשמים ואמר רבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה ולא נהנתי אפילו באצבע קטנה. ואפשר לדקדק ולאמר שרבי מוסר מודעה ברגעיו האחרונים של החיים, שהנה עשר אצבעותיו כנגד עשר הדיברות הקפיד ושמר על כל מצוה ומצוה ואף אצבע קטנה שזה כנגד לא תחמוד, אפילו חמדה שבלב הקטנה ביותר רבי הקדוש העיד על עצמו שלא נכשל בזה.

ולכן יובן בשעת החורבן נבוזרדאן ראה שהחומה שהיא המגן על העיר שוקעת שני טפחים כנגד עשרה דיברות אשר לא שמרו והקפידו עם ישראל.

ולכן ידע האדם שמי שמקפיד בעשרת הדברות ומקיים אותם כפי שצריך לקיים אותם בשעת צרה הם החומה והמגן שלו ומי ששמר פעם והפסיק לשמור כל יום החומה של פעם שוקעת באדמה כשני טפחים. לכן כל אדם צריך את החומה והמבצרים בחייו, אף אדם לא יודע מה ילד יום, הניסיונות קשים, היצר העורב בכל מקום אף בליבות האנשים להזיק לאחרים ורק על ידי שמירת עשרת הדברות יש חומה ומבצר לשמור ולהנצל מזמנים ועיתות קשים.

נקפיד ונחזק עצמנו גם כשמקיימים את עשרת הדברות ישנם דברות שצריך לקיים אותם לשם שמים ביותר, לא תגנוב אדם יאמר אני לא גונב כי כך ציוה אותי הקב"ה ולא כי השכל ודרך העולם אומר וכן כל דיברה ודיברה לתקן עולם במלכות שדי, לשים את מלכות שדי על כל דבר ודבר וכך אמת מארץ תצמח ואף מה ששקע יצמח ויעלה ויתחזק.

ובכל יום בונה ירושלים נבנה את ירושלים של מעלה עד אשר תרד למטה בביאת משיח צדקנו.


No comments:

Post a Comment