בס"ד
לאחי ורעי היקרים ה' עליהם יחיו.
הנה בכל שנה כאשר מגיעים לפרשת תולדות עולה בליבנו קושיה גדולה.
אומרים חז"ל, מי שעוסק במצוה זכות המצוה עומדת ומגנה עליו (סוטה כ"א). והנה עשיו, אביו שלח אותו להביא ציד ואמרו חז"ל: פסח היה ועשיו הלך להביא קרבן פסח ליצחק וכיבוד אב גדול היה פה ואיך זה שהוא עוסק במצוה ונזק כל כך גדול יגרם לו, לאבד את הברכות החשובות ביותר שניתנו אי פעם בעולם, מדוע המצוה של כיבוד אב לא עמדה והגנה על עשיו שלא יאבד את הברכות?.
ואפשר לבאר ולאמר יסוד גדול: הנה הקב"ה נתן לנו עשרת הדיברות, חמישה דיברות בכל לוח ואמרו חז"ל שיש קשר הדוק בין כל דיברה לזאת שכנגדה, דיברה ראשונה "אנוכי ה' אלוקיך", כנגדה "לא תרצח", דיברה "כבד את אביך ואת אמך" כנגדה "לא תחמוד".
והנה עשיו הלך לקיים מצות כיבוד אב אך המצוה שכנגד, לא תחמוד, הייתה פרוצה אצלו וכל חייו היו חיי חמדה ולכן כל מצות כיבוד אב של עשיו הייתה פגומה מהיסוד על ידי החמדה אשר הייתה טבועה בו חזק מאוד.
ולכן כאשר רבקה שלחה את בנה יעקב לקחת את הברכות, נתנה לבנה את הבגדים אשר חמד, לעורר את מידת החמדה שיש בעשיו וכך שמצוות כיבוד הורים לא תעמוד עמו.
וזה יסוד גדול בחיינו, ישנם אנשים אשר מקפידים במצוה מסויימת אך מזלזלים במצוה אחרת וצריך לדעת שכל מצוה יש לה מצוה אחרת אשר קשורה ושזורה בראשונה וכל המצוות הם שזורות אחת בחברתה ומצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה ושכר מצוה מצוה ושכר עברה עברה וככל שאדם פותח את ליבו ואת נפשו לשמור ולקיים מתעורר בו כוחות עצומים ללכת מחיל אל חיל.
ובפרט בימים אלו אשר האמת נהיית נעדרת ואין לנו על מי להשען ורואים הסתר פנים גדול ועת צרה היא ליעקב, אך מתוך הצרה, ממנה יוושע ישועת עולמים.
נחזק עצמנו בכל כח שהקול קול יעקב אין הידיים ידי עשיו.
יברכנו הקב"ה בכל מעשה ידינו ויושפע עלינו שפע ממקור הברכות ונזכה לאורה וישועה מרובה במהרה בימינו.
לאחי ורעי היקרים ה' עליהם יחיו.
הנה בכל שנה כאשר מגיעים לפרשת תולדות עולה בליבנו קושיה גדולה.
אומרים חז"ל, מי שעוסק במצוה זכות המצוה עומדת ומגנה עליו (סוטה כ"א). והנה עשיו, אביו שלח אותו להביא ציד ואמרו חז"ל: פסח היה ועשיו הלך להביא קרבן פסח ליצחק וכיבוד אב גדול היה פה ואיך זה שהוא עוסק במצוה ונזק כל כך גדול יגרם לו, לאבד את הברכות החשובות ביותר שניתנו אי פעם בעולם, מדוע המצוה של כיבוד אב לא עמדה והגנה על עשיו שלא יאבד את הברכות?.
ואפשר לבאר ולאמר יסוד גדול: הנה הקב"ה נתן לנו עשרת הדיברות, חמישה דיברות בכל לוח ואמרו חז"ל שיש קשר הדוק בין כל דיברה לזאת שכנגדה, דיברה ראשונה "אנוכי ה' אלוקיך", כנגדה "לא תרצח", דיברה "כבד את אביך ואת אמך" כנגדה "לא תחמוד".
והנה עשיו הלך לקיים מצות כיבוד אב אך המצוה שכנגד, לא תחמוד, הייתה פרוצה אצלו וכל חייו היו חיי חמדה ולכן כל מצות כיבוד אב של עשיו הייתה פגומה מהיסוד על ידי החמדה אשר הייתה טבועה בו חזק מאוד.
ולכן כאשר רבקה שלחה את בנה יעקב לקחת את הברכות, נתנה לבנה את הבגדים אשר חמד, לעורר את מידת החמדה שיש בעשיו וכך שמצוות כיבוד הורים לא תעמוד עמו.
וזה יסוד גדול בחיינו, ישנם אנשים אשר מקפידים במצוה מסויימת אך מזלזלים במצוה אחרת וצריך לדעת שכל מצוה יש לה מצוה אחרת אשר קשורה ושזורה בראשונה וכל המצוות הם שזורות אחת בחברתה ומצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה ושכר מצוה מצוה ושכר עברה עברה וככל שאדם פותח את ליבו ואת נפשו לשמור ולקיים מתעורר בו כוחות עצומים ללכת מחיל אל חיל.
ובפרט בימים אלו אשר האמת נהיית נעדרת ואין לנו על מי להשען ורואים הסתר פנים גדול ועת צרה היא ליעקב, אך מתוך הצרה, ממנה יוושע ישועת עולמים.
נחזק עצמנו בכל כח שהקול קול יעקב אין הידיים ידי עשיו.
יברכנו הקב"ה בכל מעשה ידינו ויושפע עלינו שפע ממקור הברכות ונזכה לאורה וישועה מרובה במהרה בימינו.
No comments:
Post a Comment