כוחם של צדיקים - דבר תורה מפי מורנו ורבנו הרה"ג הרב יאשיהו יוסף פינטו שליט״א
"בהעלותך את הנרות".
ידוע שכל מילה הכתובה שתורתנו הקדושה מדוייקת ומדוקדקת היא בדקדוק הגדול ביותר. וכבר אמרו לנו חז"ל: רבי עקיבא היה דורש טילי טילים של הלכות על כל תג בתורה הקדושה. והנה בהעלותך נאמר בלשון פרטית כלפי אהרון הכהן שהוא מעלה את הנרות ומשמע מכך שמצוות הדלקת הנרות ניתנה לאהרון ולבניו אחריו.
וקשה, מובא ברמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק ט' הלכה ז': שהדלקת המנורה כשרה לא רק בכהן אלא גם בזר, אם כן למה נאמר בהעלותך שמובן שזו מצוה לאהרון ולבניו אחריו?.
יותר מכך, מובא במדרש וכן רש"י מביא: כשראה אהרון את כל הנשיאים מביאים את קורבנותיהם חלשה דעתו, אמר לו הקב"ה: שלך גדול משל כולם שאתה מדליק ומטיב את הנרות.
אם כך הדלקת הנרות נראה שהיא של אהרון ובדברי הרמב"ם נפסק שגם זר כשר?.
ואפשר לפרש ולאמר יסוד גדול, שכל דבר וכל השגה שיהודי משיג בעולמו באה מכוחותם של הצדיקים, לפעמים מצליח האדם לעשות מעשה רוחני גדול, לבנות ישיבה, לעשות מצות צדקה גדולה, לעשות מסירות נפש גדולה ואותו אדם הוא אדם פשוט, קטן, עם כוחות נפש קטנים, מהיכן מקבל הוא את הכח לעשות את המעשים הגדולים?.
אלא חכמי החסידות פרשו ואמרו: צדיק אחד בונה בעולמות העליונים ומשפיע שפע בעולמות התחתונים של בניה של מצוה גדולה ובא יהודי אחר ומקיימה על ידי כוחותיו של הצדיק.
על זה אמר רבנו נועם אלימלך: "מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה", צדיק אחד חשב ובנה כח של מחשבה טובה לעשיית מצוה גדולה ובא יהודי פשוט ומקיימה מכח הצדיק ואז הקב"ה מצרף את המחשבה של הצדיק עם המעשה של הפשוט.
ודקדקו על הפסוק: "אשרי אדם עוז לו בך מסילות בלבבם", שיש אדם שיש לו עוז בהקב"ה ובתורתו ולומד את התורה הקדושה ואותה תורה עושה מסילות בלבב העולם ואנשים מתחזקים, אפילו שאינם מכירים את אותו אדם אך תורתו כמסילה בלבבם מעלה אותם ומרוממת אותם מעלה מעלה.
וידוע המעשה בשני תלמידי רבנו הבעל שם טוב אשר הגיעו לעיר והרגישו בכוחם הרוחני שיש על העיר הזו קיטרוג גדול ושישנם הרבה חטאים וחוטאים באותה עיר, חשבו איך למתק את הדין על העיר ולקרב את ליבם לאבינו שבשמים והבינו שליבם אטום וחתום וקשה בדיבור לעוררם בתשובה. הלכו שני תלמידי הבעל שם טוב ושכרו בתים בעיר ועברו לגור בעיר וישבו בבית ולמדו וקידשו את עצמם, אחרי ארבעים יום התחילו בעיר ערעורי תשובה וקירבה להקב"ה עד שאותה עיר נהייתה עיר ואם בישראל לתורה ולתשובה. וזה מה שעשו תלמידי הבעל שם טוב מסילות בלבבם, בלי לדבר, בלי לשכנע. ישנם דברים רוחניים על ידי שהאדם מתעלה ובונה אותם בליבו מתעורר ליבם של אחרים בקירבה לאבינו שבשמים.
ועל פי זה יובן, מצות הדלקת הנרות בזר גם מותרת על פי דברי הרמב"ם, אך מהיכן הזר מקבל את כוחו, מהיכן הזר יכול להגיע להשגה להדליק את הנרות?, מכוחו של אהרון הכהן אשר הוא בונה את היסודות בשמים ואת הכח בארץ להגיע להשגות ולכח הנרצה בעניין הדלקת המנורה.
והנה נחזק בנפשנו לדעת לאסוף כוחות ולחבר כוחות עם קדושי עליון שבנו את התבנית ואת המסגרת וכך נוכל להגיע לשלמות לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים.
"בהעלותך את הנרות".
ידוע שכל מילה הכתובה שתורתנו הקדושה מדוייקת ומדוקדקת היא בדקדוק הגדול ביותר. וכבר אמרו לנו חז"ל: רבי עקיבא היה דורש טילי טילים של הלכות על כל תג בתורה הקדושה. והנה בהעלותך נאמר בלשון פרטית כלפי אהרון הכהן שהוא מעלה את הנרות ומשמע מכך שמצוות הדלקת הנרות ניתנה לאהרון ולבניו אחריו.
וקשה, מובא ברמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק ט' הלכה ז': שהדלקת המנורה כשרה לא רק בכהן אלא גם בזר, אם כן למה נאמר בהעלותך שמובן שזו מצוה לאהרון ולבניו אחריו?.
יותר מכך, מובא במדרש וכן רש"י מביא: כשראה אהרון את כל הנשיאים מביאים את קורבנותיהם חלשה דעתו, אמר לו הקב"ה: שלך גדול משל כולם שאתה מדליק ומטיב את הנרות.
אם כך הדלקת הנרות נראה שהיא של אהרון ובדברי הרמב"ם נפסק שגם זר כשר?.
ואפשר לפרש ולאמר יסוד גדול, שכל דבר וכל השגה שיהודי משיג בעולמו באה מכוחותם של הצדיקים, לפעמים מצליח האדם לעשות מעשה רוחני גדול, לבנות ישיבה, לעשות מצות צדקה גדולה, לעשות מסירות נפש גדולה ואותו אדם הוא אדם פשוט, קטן, עם כוחות נפש קטנים, מהיכן מקבל הוא את הכח לעשות את המעשים הגדולים?.
אלא חכמי החסידות פרשו ואמרו: צדיק אחד בונה בעולמות העליונים ומשפיע שפע בעולמות התחתונים של בניה של מצוה גדולה ובא יהודי אחר ומקיימה על ידי כוחותיו של הצדיק.
על זה אמר רבנו נועם אלימלך: "מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה", צדיק אחד חשב ובנה כח של מחשבה טובה לעשיית מצוה גדולה ובא יהודי פשוט ומקיימה מכח הצדיק ואז הקב"ה מצרף את המחשבה של הצדיק עם המעשה של הפשוט.
ודקדקו על הפסוק: "אשרי אדם עוז לו בך מסילות בלבבם", שיש אדם שיש לו עוז בהקב"ה ובתורתו ולומד את התורה הקדושה ואותה תורה עושה מסילות בלבב העולם ואנשים מתחזקים, אפילו שאינם מכירים את אותו אדם אך תורתו כמסילה בלבבם מעלה אותם ומרוממת אותם מעלה מעלה.
וידוע המעשה בשני תלמידי רבנו הבעל שם טוב אשר הגיעו לעיר והרגישו בכוחם הרוחני שיש על העיר הזו קיטרוג גדול ושישנם הרבה חטאים וחוטאים באותה עיר, חשבו איך למתק את הדין על העיר ולקרב את ליבם לאבינו שבשמים והבינו שליבם אטום וחתום וקשה בדיבור לעוררם בתשובה. הלכו שני תלמידי הבעל שם טוב ושכרו בתים בעיר ועברו לגור בעיר וישבו בבית ולמדו וקידשו את עצמם, אחרי ארבעים יום התחילו בעיר ערעורי תשובה וקירבה להקב"ה עד שאותה עיר נהייתה עיר ואם בישראל לתורה ולתשובה. וזה מה שעשו תלמידי הבעל שם טוב מסילות בלבבם, בלי לדבר, בלי לשכנע. ישנם דברים רוחניים על ידי שהאדם מתעלה ובונה אותם בליבו מתעורר ליבם של אחרים בקירבה לאבינו שבשמים.
ועל פי זה יובן, מצות הדלקת הנרות בזר גם מותרת על פי דברי הרמב"ם, אך מהיכן הזר מקבל את כוחו, מהיכן הזר יכול להגיע להשגה להדליק את הנרות?, מכוחו של אהרון הכהן אשר הוא בונה את היסודות בשמים ואת הכח בארץ להגיע להשגות ולכח הנרצה בעניין הדלקת המנורה.
והנה נחזק בנפשנו לדעת לאסוף כוחות ולחבר כוחות עם קדושי עליון שבנו את התבנית ואת המסגרת וכך נוכל להגיע לשלמות לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים.
No comments:
Post a Comment