לב נקי וטהור - האדמו"ר יאשיהו יוסף פינטו שליט"א
בס"ד
ערב שבת קודש, שבת אשר יש בה כוחות גדולים ונשגבים לענייני הפרנסה ואפשר להשפיע שפע מרובה בעניין זה.
וידוע המובא בספרים הקדושים שבימים אשר אחרי הפסח מרגיש האדם דוחק בנפש ודאגות בענייני הפרנסה ובשבת זו בהתעלות ובהתרוממות יכול להוריד האדם השפעה הן בנפש והן במציאות בענייני הגשמיות.
והנה אחרי ימי הפסח ובפתח ימי העומר ובזמן של התבוננות עמוקה ודבקות ג...דולה בהקב"ה ובהסתכלות בדרכי אבותינו הקדושים, רוצים אנו לחזק בנפשנו ובנפש כל הנלוים אלינו מידה מהחשובות ביותר בימים האלו ובדור הזה: טוהר הלב ותום הלב.
הנה הימים האלו הם ימים של בלבול גדול, האדם אינו מספיק לחשוב על דבר ראשון ומיד נכנס בליבו עניין אחר, מסיים עניין אחר שוב עולה בדעתו עוד דבר, המרוץ הגדול של החיים וחיי המותרות וחיי הפזרנות וחיי הידיעה האין סופית אשר העולם הזה חי בה, מביאה את האדם לחוסר תום לב ולחוסר טוהר הלב. חיים בדבר וחושבים על דבר אחר, נוסעים למקום אך הלב במקום אחר.
חוסר נקיטת קו אחד שריר בריר וקיים הוא מהקללות הקשות של הדור הזה, חיים בחוסר שלמות, חיים בחוסר תום לב, חיים בחוסר טוהר הלב וזה פתח להתדרדרות עמוקה בכל המובנים, גם ביראת שמים זה פתח להתדרדר בדברים הקשים ביותר. אך גם בנפש האדם שחי בעולם ונפשו בעולם אחר ודעתו בכלל בעניין שונה מביאה את האדם לבלבול לפיזור הנפש ולכן האדם צריך להיות בשלמות עם עצמו עם מחשבתו וכו'.
והנה המשנה אומרת לנו: "כל שבים טהור חוץ מכלב הים" ורבנו הברטנורא פירש ואמר: מכל הבריות אם עושים מעורם כלים אין מקבלים טומאה חוץ מכלב הים אשר אם עשו מעורו כלי כן מקבל טומאה.
ומדוע?, משום שכל החיות כאשר באים לצוד אותם אין הם יכולים לברוח למקום אחר מי שחי בים בים מי שחי ביבשה ביבשה. אך כלב הים חי בשני עולמות כאשר הוא בים חושב על היבשה וכן להפך ולכן מאבד את הקו הישר של מחשבה אחידה ורצופה ולכן כן מקבל טומאה. האדם יכול להיות בעולם ולחשוב על עולם ולכן מאבד את המהות שלו.
וכך יש אדם אשר יושב בישיבה, לומד תורה בדבקות, אך מדי פעם ככלב הים חי ביבשה, הוא מאבד הרבה מחיותו מכוחותיו מתיש את כוחו הרוחני.
ועל זה פרשו המפרשים את אשר אנו מתוודים ביום כיפור: על חטא שחטאנו לפניך בתמהון לבב. ודרשו ואמרו האדם פתאום מתפעל מדבר לא קדוש לא רוחני זה תמהון לבב, גם על זה יש עונש וחטא ביד האדם. ולכן יזהר וישמר האדם מאוד מאוד מנטיותיו הנסתרות והצפונות אשר בסופו אינם מהנות אותו במאומה, ישתדל להזדכך ולהשתחרר מהם.
ונכנס לשבת קודש הזאת מקודשים בתמימות ובהזדככות, בנפש שלמה וחפצה לדבר ה'.
ישתדלו אהובים וחביבים להרבות עלינו בתפילות ובתחינות ובעזרת ה' נראה בקרוב ממש אור גדול ושמחת אמת.
שבת שלום.
בס"ד
ערב שבת קודש, שבת אשר יש בה כוחות גדולים ונשגבים לענייני הפרנסה ואפשר להשפיע שפע מרובה בעניין זה.
וידוע המובא בספרים הקדושים שבימים אשר אחרי הפסח מרגיש האדם דוחק בנפש ודאגות בענייני הפרנסה ובשבת זו בהתעלות ובהתרוממות יכול להוריד האדם השפעה הן בנפש והן במציאות בענייני הגשמיות.
והנה אחרי ימי הפסח ובפתח ימי העומר ובזמן של התבוננות עמוקה ודבקות ג...דולה בהקב"ה ובהסתכלות בדרכי אבותינו הקדושים, רוצים אנו לחזק בנפשנו ובנפש כל הנלוים אלינו מידה מהחשובות ביותר בימים האלו ובדור הזה: טוהר הלב ותום הלב.
הנה הימים האלו הם ימים של בלבול גדול, האדם אינו מספיק לחשוב על דבר ראשון ומיד נכנס בליבו עניין אחר, מסיים עניין אחר שוב עולה בדעתו עוד דבר, המרוץ הגדול של החיים וחיי המותרות וחיי הפזרנות וחיי הידיעה האין סופית אשר העולם הזה חי בה, מביאה את האדם לחוסר תום לב ולחוסר טוהר הלב. חיים בדבר וחושבים על דבר אחר, נוסעים למקום אך הלב במקום אחר.
חוסר נקיטת קו אחד שריר בריר וקיים הוא מהקללות הקשות של הדור הזה, חיים בחוסר שלמות, חיים בחוסר תום לב, חיים בחוסר טוהר הלב וזה פתח להתדרדרות עמוקה בכל המובנים, גם ביראת שמים זה פתח להתדרדר בדברים הקשים ביותר. אך גם בנפש האדם שחי בעולם ונפשו בעולם אחר ודעתו בכלל בעניין שונה מביאה את האדם לבלבול לפיזור הנפש ולכן האדם צריך להיות בשלמות עם עצמו עם מחשבתו וכו'.
והנה המשנה אומרת לנו: "כל שבים טהור חוץ מכלב הים" ורבנו הברטנורא פירש ואמר: מכל הבריות אם עושים מעורם כלים אין מקבלים טומאה חוץ מכלב הים אשר אם עשו מעורו כלי כן מקבל טומאה.
ומדוע?, משום שכל החיות כאשר באים לצוד אותם אין הם יכולים לברוח למקום אחר מי שחי בים בים מי שחי ביבשה ביבשה. אך כלב הים חי בשני עולמות כאשר הוא בים חושב על היבשה וכן להפך ולכן מאבד את הקו הישר של מחשבה אחידה ורצופה ולכן כן מקבל טומאה. האדם יכול להיות בעולם ולחשוב על עולם ולכן מאבד את המהות שלו.
וכך יש אדם אשר יושב בישיבה, לומד תורה בדבקות, אך מדי פעם ככלב הים חי ביבשה, הוא מאבד הרבה מחיותו מכוחותיו מתיש את כוחו הרוחני.
ועל זה פרשו המפרשים את אשר אנו מתוודים ביום כיפור: על חטא שחטאנו לפניך בתמהון לבב. ודרשו ואמרו האדם פתאום מתפעל מדבר לא קדוש לא רוחני זה תמהון לבב, גם על זה יש עונש וחטא ביד האדם. ולכן יזהר וישמר האדם מאוד מאוד מנטיותיו הנסתרות והצפונות אשר בסופו אינם מהנות אותו במאומה, ישתדל להזדכך ולהשתחרר מהם.
ונכנס לשבת קודש הזאת מקודשים בתמימות ובהזדככות, בנפש שלמה וחפצה לדבר ה'.
ישתדלו אהובים וחביבים להרבות עלינו בתפילות ובתחינות ובעזרת ה' נראה בקרוב ממש אור גדול ושמחת אמת.
שבת שלום.
No comments:
Post a Comment