פרשת יתרו - קבלת התורה!
"אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"
וקשה מדוע לא נאמר אנוכי ה' אלוקיך אשר בראתיך, מדוע אשר הוצאתיך מארץ מצרים זה הלשון אשר הקב"ה נותן בו את התורה הקדושה?
אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול: הנה מסופר מעשה נורא, בליטא היה עוזר סנדלר, איש פשוט מאוד, אשר הקב"ה פתח לו שערי שמים והתעשר עושר גדול מאוד ונהיה מנכבדי וחשובי הקהל, וכך עלה והתעלה עד אשר שמו יצא בכל העולם היהודי כבעל חסד עצום, ושהגיעו בניו לפירקם זכו להתחתן עם המשפחות החשובות ביותר של התלמידי חכמים וצדיקי הדור.
והנה בעירו של אותו סנדלר אשר התעשר גר יהודי עם מידות קשות מאוד, אשר קנאתו הייתה גדולה ביותר בסנדלר העשיר, וחיכה לזמן אשר יוכל לפגוע בו ולהעציבו.
והנה בחתונת בנו של הסנדלר העשיר עם ביתו של הרב החשוב של העיר, בשעה שהרב והמחותן הסנדלר העשיר היו בדרך לחופה, וכל בני העיר היו עומדים ומצפים לרגע הגדול של החופה במעמד כל רבני ונכבדי עם ישראל, עמד אותו יהודי ונעל קרועה בידו והחל לצעוק לעבר הסנדלר: סנדלר לפני שנים תקנת לי את הנעל והנה שוב היא נקרעה לי, לא תיקנת אותה טוב, אם אני יוכל ליתן לך אותה שוב שתתקן לי אותה, וכך המשיך לביישו ולבזותו עד שמרוב צער ובושה נפל הסנדלר העשיר ואיבד את הכרתו, הזמינו מיד רופאים וכ'ו, ניסו להקימו ולהחיותו אך לא עלה בידם, הסנדלר העשיר נפטר מן העולם.
רעש גדול קם בקהילה היהודית ומחוצה לעיר החשובה הזאת על המעשה הנורא אשר קרה ואז עמדו החכמים והקימו את בית המוסר הראשון, מקום אשר רבנים וחכמים ישבו ונתנו שיעורי תורה ומוסר, ומשם התרחבה תנועת המוסר בעולם.
אחד מן החכמים פירש ואמר: שצריך לדעת שתנועת המוסר לא קמה בגלל האדם שקילל וגידף!, זה מעשה נורא ואיום אשר לא יעשה כזה מעשה, אבל על מעשה זה תנועת המוסר לא קמה, אלא קמה שגם אם יביישו וישפילו יהודי בצורה לא נכונה, על זה קמה תנועת המוסר,
ויובן, הקב"ה ברגע הגדול והחשוב - מתן תורה, מלמד אותנו "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", לא אמר אשר בראתיך ולא דבר אחר, אלא תזכור בכל פעם שהייתה עבד בארץ מצרים! ואין לך על מה לפגוע באחרים, וגם אין לך על מה להיפגע מאחרים, וזה "אשר הוצאתיך מארץ מצרים" - דבר זה צריך להיות חקוק מול עינינו, שאין דבר בעולם אשר יכול לגרום לאדם נפילה בנפש!
(חזון יאשיהו על התורה - האדמו"ר יאשיהו יוסף פינטו שליט"א)
שבת שלום ומבורך ובשורות טובות!
"אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"
וקשה מדוע לא נאמר אנוכי ה' אלוקיך אשר בראתיך, מדוע אשר הוצאתיך מארץ מצרים זה הלשון אשר הקב"ה נותן בו את התורה הקדושה?
אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול: הנה מסופר מעשה נורא, בליטא היה עוזר סנדלר, איש פשוט מאוד, אשר הקב"ה פתח לו שערי שמים והתעשר עושר גדול מאוד ונהיה מנכבדי וחשובי הקהל, וכך עלה והתעלה עד אשר שמו יצא בכל העולם היהודי כבעל חסד עצום, ושהגיעו בניו לפירקם זכו להתחתן עם המשפחות החשובות ביותר של התלמידי חכמים וצדיקי הדור.
והנה בעירו של אותו סנדלר אשר התעשר גר יהודי עם מידות קשות מאוד, אשר קנאתו הייתה גדולה ביותר בסנדלר העשיר, וחיכה לזמן אשר יוכל לפגוע בו ולהעציבו.
והנה בחתונת בנו של הסנדלר העשיר עם ביתו של הרב החשוב של העיר, בשעה שהרב והמחותן הסנדלר העשיר היו בדרך לחופה, וכל בני העיר היו עומדים ומצפים לרגע הגדול של החופה במעמד כל רבני ונכבדי עם ישראל, עמד אותו יהודי ונעל קרועה בידו והחל לצעוק לעבר הסנדלר: סנדלר לפני שנים תקנת לי את הנעל והנה שוב היא נקרעה לי, לא תיקנת אותה טוב, אם אני יוכל ליתן לך אותה שוב שתתקן לי אותה, וכך המשיך לביישו ולבזותו עד שמרוב צער ובושה נפל הסנדלר העשיר ואיבד את הכרתו, הזמינו מיד רופאים וכ'ו, ניסו להקימו ולהחיותו אך לא עלה בידם, הסנדלר העשיר נפטר מן העולם.
רעש גדול קם בקהילה היהודית ומחוצה לעיר החשובה הזאת על המעשה הנורא אשר קרה ואז עמדו החכמים והקימו את בית המוסר הראשון, מקום אשר רבנים וחכמים ישבו ונתנו שיעורי תורה ומוסר, ומשם התרחבה תנועת המוסר בעולם.
אחד מן החכמים פירש ואמר: שצריך לדעת שתנועת המוסר לא קמה בגלל האדם שקילל וגידף!, זה מעשה נורא ואיום אשר לא יעשה כזה מעשה, אבל על מעשה זה תנועת המוסר לא קמה, אלא קמה שגם אם יביישו וישפילו יהודי בצורה לא נכונה, על זה קמה תנועת המוסר,
ויובן, הקב"ה ברגע הגדול והחשוב - מתן תורה, מלמד אותנו "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", לא אמר אשר בראתיך ולא דבר אחר, אלא תזכור בכל פעם שהייתה עבד בארץ מצרים! ואין לך על מה לפגוע באחרים, וגם אין לך על מה להיפגע מאחרים, וזה "אשר הוצאתיך מארץ מצרים" - דבר זה צריך להיות חקוק מול עינינו, שאין דבר בעולם אשר יכול לגרום לאדם נפילה בנפש!
(חזון יאשיהו על התורה - האדמו"ר יאשיהו יוסף פינטו שליט"א)
שבת שלום ומבורך ובשורות טובות!
No comments:
Post a Comment