Monday, November 5, 2012

כל צער בנפש האדם זה כפרת העוונות - האדמו"ר יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

לאחי רעי ה' עליהם יחיו.
מובא בפרשת השבוע: "ותמות שרה בקריית ארבע הוא חברון בארץ כנען ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה".
והאות "כ" בתורתנו הקדושה היא נכתבה קטנה ועל זה אמר בעל הטורים: מדוע האות "כ" קטנה, משום שאברהם אבינו בכה מעט על שרה אמנו.
והנה קשה ביותר, מדוע בכה מעט, היה צריך לבכות הרבה, הרי על שרה אמנו נאמר אשת חיל מי ימצא 
וכו'. והגמרא במסכת שבת ק"ה אומרת: אמר רבי שמעון בן פזי אמר רבי יהושע בן לוי משום בר קפרא: כל המוריד דמעה על אדם כשר הקב"ה סופרן ומניחן בבית גנזיו. ולהפך נאמרו דברים קשים וחמורים על מי שמתעצל בהספדו של אדם צדיק, ראוי לקוברו בחייו וכן יש אומרים אינו מאריך ימים. והנה שרה אמנו קדושה וצדקת הייתה, אם כן מדוע אברהם בכה מעט על פטירתה, היה צריך להרבות בבכיה ובהספד על פטירתה ?.
אלא אפשר לבאר יסוד גדול בחיי האדם, דהנה כל שינוי בחיים גורם לאדם צער גדול בנפשו וכשאדם מתרגל לדבר מסויים ויש אצלו שינוי יש בליבו צער ויגון ואפילו שינוי לטובה גורם לאדם צער גדול ביותר.
וביארנו את הגמרא במסכת ראש השנה ט"ז: אמר רבי יצחק ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של האדם צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה ויש אומרים אף שינוי מקום. והנה דברים אלו תמוהים ביותר, תפילה, צדקה, שינוי מעשה, זה מובן, אדם שמתפלל תפילה שוברת את כל המסכים המבדילים וכן צדקה אין דבר העומד בפני הצדקה, שינוי מעשה זה תשובה, ודאי במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גדולים עומדים.
אך מדוע שינוי השם, שינוי מקום גם משנה את מזלו של האדם מרע לטוב?
אלא כדברינו, בראשונה ההרגל נהיה לאדם טבע וכאשר האדם מתרגל לדבר מסויים ופתאום זה משתנה יש בליבו צער גדול ביותר ואפילו שינוי לטובה גורם לאדם צער מרובה ביותר, שינוי בין קיץ לחורף, שינוי בית ואף חתן בימים שלאחר חתונתו יש בליבו הרגשה מורכבת ביותר, מדוע?, כי כל שינוי גורם לצער בנפשו של האדם.
ולכן הצער הזה הוא כפרת עוונות גדולה לאדם וכך האדם מזדכך על ידי ששינה שמו ועכשיו שמו אחר, ההפך מן מה שהתרגל במשך שנים שקוראים לו וכן שינוי מקום, עד היום גר במקום מסויים ופתאום זה משתנה אצלו, הדבר גורם לו שינוי גדול וצער בליבו. והצער הזה הוא כפרת עוונות וכך מזדכך ומתחיל עולם חדש ומציאות חדשה אצל האדם.
וכך אפשר לבאר אצל שרה אמנו, שרה הייתה צדקת גדולה ואצלה שינוי בין העולם הזה לעולם הבא לא היה וחייה בעולם הזה היו כעין עולם הבא.
ולכן כל הבכי והצער על אדם ירא ה' שנפטר זה על צערו בשינוי העולם הזה לעולם הבא, אך אצל שרה לא היה שום שינוי ולכן אברהם לא היה צריך לבכות הרבה והבכי היה קטן ולכן "כ" קטנה, בכי קטן ביותר על שרה אמנו.
וידע האדם כמה שחי יותר בדבקות בהקב"ה וחי חיי קדושה, נפשו דבוקה בהקב"ה ובאמת חייו קלים יותר, נוחים נחת נפשי אמיתי. וכל יסורים שבאים על האדם ממרקים את עוונותיו ומזככים את נפשו.
נזכה בע"ה לאורה וישועה בקרוב ממש

No comments:

Post a Comment