פרשת לך לך!
"לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" (בראשית יב, א)
לכאורה יש לתמוה על סדר הדברים בפסוק, שהרי כשאדם עוזב מקום מסוים - בתחילה הוא יוצא מן הבית, ואחר כך מן העיר , ולבסוף יוצא לגמרי מן הארץ ולא להיפך, ואף אברהם אבינו היה צריך בתחילה לעזוב את בית אביו ואת מולדתו, ואחר כך לצאת לגמרי מן הארץ ללכת למקום שה' יראה לו, ומדוע נאמר בפסוק סדר הפוך?
ונראה לפרש על דרך המוסר: כידוע, האדם מושפע מהסביבה שבה הוא חי (כדברי הרמב"ם הלכות דעות ו, א), והתנהגותו נובעת מאופי המקום ואיכו...
ועל כן נכתבו הדברים בפסוק דוקא בסדר זה - כדי ללמדנו כיצד יש לנהל את "מלחמת המידות" מול היצר!
לכל החברים היקרים והצדיקים!
שבת שלום ומבורך ובשורות טובות לעם ישראל!ראה/י עוד
"לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" (בראשית יב, א)
לכאורה יש לתמוה על סדר הדברים בפסוק, שהרי כשאדם עוזב מקום מסוים - בתחילה הוא יוצא מן הבית, ואחר כך מן העיר , ולבסוף יוצא לגמרי מן הארץ ולא להיפך, ואף אברהם אבינו היה צריך בתחילה לעזוב את בית אביו ואת מולדתו, ואחר כך לצאת לגמרי מן הארץ ללכת למקום שה' יראה לו, ומדוע נאמר בפסוק סדר הפוך?
ונראה לפרש על דרך המוסר: כידוע, האדם מושפע מהסביבה שבה הוא חי (כדברי הרמב"ם הלכות דעות ו, א), והתנהגותו נובעת מאופי המקום ואיכו...
תו,
ככל שהשפעת הסביבה והחברה גדולה, כך האדם מתנהג יותר ויותר לפי הנהגת הסובבים אותו, כללו של דבר: שלושה דברים עיקריים משפיעים על האדם:ארץ מולדתו, משפחתו ובית אביו, שלושה אלו הם בית היוצר העיקרי לעיצוב אישיותו של האדם.
האדם מושפע כל כך מהליכות הארץ שגר בה, עד אשפשר להכיר מתוך התנהגותו מהיכן ארץ מוצאו, אמנם השפעת ארץ מולדתו אינה גדולה כמו השפעת המשפחה הקרובה אליו, שהיא חזקה יותר וגורמת לו לספוג אל קרבו מידות והנהגות ותכונות נפש המצויות בבני משפחתו, כמו שאמרו חז"ל בגמרא (בבא בתרא קי,): "רוב בני אדם דומים לאחי האם", ועל כן אמרו: "הרוצה לישא אשה - יבדוק באחיה", שכן לבני המשפחה יש השפעה על תכונות הנפש של האדם.
ואולם, את עיקר תכונות נפשו ואופיו רוכש האדם בבית אביו, כמו שאמרו חז"ל "ברא כרעה דאבוה", כלומר: הבן הוא כרגלו של אביו, עוד מצאנו בגמרא (סוכה נו:): "שותא דינוקא בשוקא - או דאבוה או דאימיה", דהיינו: דיבוריו של ילד בשוק הם הדברים ששמע מאביו ואמו, הרי ראינו שהאדם יורש הנהגות והרגלים בבית אביו אשר מלוים אותו לכל ימי חייו, והרגלים ותכונות אלו מוטבעים כל כך בהתנהגותו - עד שהכול יכולים להצביע ולומר כי "זהו בנו של איש פלוני", משום שהתנהגות הבן היא בבואת התנהגות אביו ואמו, וההרגלים שהאדם קונה בנפשו משחר טל ילדותו, הם אלו שמלוים והולכים עמו לאורך כל שנות חייו.
עתה נבין היטב מדוע אמר הקב"ה לאברהם אבינו " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך", דוקא בסדר הזה, משום שהקב"ה רצה לרמוז לאברהם אבינו על דרך העבודה בתיקון המידות, ומהי הדרך הרצויה שבה יצעד האדם על מנת לישר את דרכיו.
שהרי כידוע, יש כמה וכמה סוגים של מידות ותוכנות שהשתרשו אצל האדם: יש מידות שהשתרשו באדם מכוח הארץ שגר בה וממנהג המדינה, מידות אלו מיתן לעקור ביתר קלות וללא מאמץ גדול, משום שטבעים והרגלים אלו אינם חקוקים וטבועים כל כך חזק בנפשו, אך מאידך יש מידות וטבעים שהאדם קנה לעצמו מהנהגת בני משפחתו, והקושי להתנתק ממנהגים אלו גדול יותר מהקושי להתנתק ממנהגי המדינה שגר בה, משום שמנהגים אלו קרובים ללב האדם ויש לו קשר נפשי עמהם, לכן המלחמה גדולה וקשה יותר, ואחר כך יש לאדם עוד קושי, להתנתק ממנהגים רעים שרכש בבית אביו.
ככל שהשפעת הסביבה והחברה גדולה, כך האדם מתנהג יותר ויותר לפי הנהגת הסובבים אותו, כללו של דבר: שלושה דברים עיקריים משפיעים על האדם:ארץ מולדתו, משפחתו ובית אביו, שלושה אלו הם בית היוצר העיקרי לעיצוב אישיותו של האדם.
האדם מושפע כל כך מהליכות הארץ שגר בה, עד אשפשר להכיר מתוך התנהגותו מהיכן ארץ מוצאו, אמנם השפעת ארץ מולדתו אינה גדולה כמו השפעת המשפחה הקרובה אליו, שהיא חזקה יותר וגורמת לו לספוג אל קרבו מידות והנהגות ותכונות נפש המצויות בבני משפחתו, כמו שאמרו חז"ל בגמרא (בבא בתרא קי,): "רוב בני אדם דומים לאחי האם", ועל כן אמרו: "הרוצה לישא אשה - יבדוק באחיה", שכן לבני המשפחה יש השפעה על תכונות הנפש של האדם.
ואולם, את עיקר תכונות נפשו ואופיו רוכש האדם בבית אביו, כמו שאמרו חז"ל "ברא כרעה דאבוה", כלומר: הבן הוא כרגלו של אביו, עוד מצאנו בגמרא (סוכה נו:): "שותא דינוקא בשוקא - או דאבוה או דאימיה", דהיינו: דיבוריו של ילד בשוק הם הדברים ששמע מאביו ואמו, הרי ראינו שהאדם יורש הנהגות והרגלים בבית אביו אשר מלוים אותו לכל ימי חייו, והרגלים ותכונות אלו מוטבעים כל כך בהתנהגותו - עד שהכול יכולים להצביע ולומר כי "זהו בנו של איש פלוני", משום שהתנהגות הבן היא בבואת התנהגות אביו ואמו, וההרגלים שהאדם קונה בנפשו משחר טל ילדותו, הם אלו שמלוים והולכים עמו לאורך כל שנות חייו.
עתה נבין היטב מדוע אמר הקב"ה לאברהם אבינו " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך", דוקא בסדר הזה, משום שהקב"ה רצה לרמוז לאברהם אבינו על דרך העבודה בתיקון המידות, ומהי הדרך הרצויה שבה יצעד האדם על מנת לישר את דרכיו.
שהרי כידוע, יש כמה וכמה סוגים של מידות ותוכנות שהשתרשו אצל האדם: יש מידות שהשתרשו באדם מכוח הארץ שגר בה וממנהג המדינה, מידות אלו מיתן לעקור ביתר קלות וללא מאמץ גדול, משום שטבעים והרגלים אלו אינם חקוקים וטבועים כל כך חזק בנפשו, אך מאידך יש מידות וטבעים שהאדם קנה לעצמו מהנהגת בני משפחתו, והקושי להתנתק ממנהגים אלו גדול יותר מהקושי להתנתק ממנהגי המדינה שגר בה, משום שמנהגים אלו קרובים ללב האדם ויש לו קשר נפשי עמהם, לכן המלחמה גדולה וקשה יותר, ואחר כך יש לאדם עוד קושי, להתנתק ממנהגים רעים שרכש בבית אביו.
ועל כן נכתבו הדברים בפסוק דוקא בסדר זה - כדי ללמדנו כיצד יש לנהל את "מלחמת המידות" מול היצר!
לכל החברים היקרים והצדיקים!
שבת שלום ומבורך ובשורות טובות לעם ישראל!ראה/י עוד
No comments:
Post a Comment